Förvarna före husrannsakan genomförs?

Hejsan, är misstänkt för sexuella övergrepp får polisen göra husrannsakan utan någon form av varning eller liknande innan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser gällande husrannsakan finns i rättegångsbalken (RB).

Om det finns anledning att anta att ett brott begåtts får husrannsakan företas om fängelse finns med i straffskalan. (28 kap. 1 § RB)

Vad gäller sexuellt övergrepp, är straffet fängelse i högst två år (6 kap. 2 § brottsbalken). Det kan nämnas att samtliga sexualbrott enligt 6 kap. brottsbalken har fängelse i straffskalan.

Begreppet "anledning att anta" är ett förhållandevis lågt beviskrav och då du var misstänkt för brottet, tyder allt på att ett beslut om husrannsakan är befogat.

Då ett beslut om husrannsakan fattats har polisen rätt att genomföra denna. Det finns inget krav på att polisen ska förvarna innan en husrannsakan genomförs.

Sammanfattningsvis finns det inget i din fråga som tyder på att husrannsakan inte gått korrekt till.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare