Förutsättningar för skattskyldighet i Sverige

Hej,

Jag bor utomlands, Karibien, och har ingen väsentlig koppling till Sverige.

Min pappa gick bort för ett år sen, och nu försöker jag och min syster lösa upp hans företag, vi är båda aktieägare tillsammans med hans sambo, och min syster och min pappas sambo sitter i styrelsen. Som det ser ut nu så finns det en vinst på ungefär 400,000 kronor var som kommer betalas ut till mitt svenska konto innan sommaren. Vad jag undrar är var jag är skattskyldig?

Tack,

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Inkomstskattelagen kan en fysisk person endast vara antingen obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige. Med obegränsad skattskyldighet menas att en person är skattskyldig för alla sina inkomster oavsett var någonstans i världen de är förvärvade (se 3 kap 8 § Inkomstskattelagen, IL). Den begränsade skattskyldigheten omfattar endast vissa inkomster med särskild anknytning till Sverige (se 3 kap 17 § IL).

För att vara obegränsat skattskyldig så måste personen antingen vara

1. bosatt i Sverige

2. stadigvarande vistas i Sverige

3. ha väsentlig anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt här (se 3 kap 3 § IL).

I ditt fall bor du varken i Sverige eller stadigvarande vistas här. Bedömningen ligger kring huruvida du har väsentlig anknytning till Sverige eller tidigare varit bosatt här. En väsentlig anknytning kan tyda på att bosättningen utomlands enbart är tillfällig. För att undvika obegränsad skattskyldighet i Sverige så måste man i stort sätt "klippa av band" med Sverige. Vid bedömning kring väsentlig anknytning tas hänsyn till en rad olika faktorer:

- Om personen är svensk medborgare.

- Hur länge personen varit bosatt här.

- Om personen inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort.

- Om personen vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl.

- Om personen har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk.

- Om personen har sin familj här.

- Om personen bedriver näringsverksamhet här.

- Om personen är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger ett väsentligt inflytande i näringsverksamheten här.

- Om personen har fastigheter här.

- Liknande förhållanden. (se 3 kap 7 § IL).

Av informationen i din fråga kan jag inte med säkerhet avgöra om du har väsentlig anknytning eller inte. Att du bedriver näringsverksamhet och har familj i Sverige tyder på anknytning. Men det görs sammanfattningsvis en samlad bedömning utifrån ovan faktorer, vilket är svårt för mig att göra utan alla pusselbitar. Det jag kan säga är att de anknytningsfaktorer som har störst betydelse enligt praxis är bostad, familj och ekonomiskt engagemang.

Ifall det föreligger obegränsad skattskyldighet så beskattas vinst från aktiebolag i inkomstslaget kapital (se 41 kap 1-2 §§ och 42 kap 1 § IL). För fysiska personer är den statliga inkomstskatten på kapitalinkomster 30 procent av överskottet i inkomstslaget kapital (65 kap 7 § IL).

Hoppas du fick svar på din fråga. För mer juridisk rådgivning är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare