FrågaAVTALSRÄTTGåva14/08/2013

Förutsättningar för en giltig gåvoutfästelse

Hej Min gammelfaster lovade mig en släktklenod (med mycket ringa pengavärde) för ca 5 år sedan och jag har inte haft någon brådska att hämta denna då jag ville att hon skulle njuta av den ett tag till. Nu när jag ville komma och hämta den får jag höra att hon givit den till en annan släkting men hon erkänner att hon lovat den till mig. Jag har 2 andra vittnen på att hon lovat den till mig. Har min gammelfaster rätt att ångra sig eller har jag en rättslig chans att få tillbaka klenoden?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder Dig till Lawline med Din fråga,

Huvudregeln är att ett löfte om en framtida gåva inte är bindande. Du har inte fått klenoden i Din besittning, därav är gåvan ej fullbordad.

En utfästelse om en gåva är endast bindande i de fall det finns en skriftlig utfästelse som gåvotagaren har fått eller om det annars har kommit allmänheten till känna att gåvan ska ges, se 1 § lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva (GåvoL) (https://lagen.nu/1936:83).
En muntlig gåvoutfästelse kan alltså vara bindande under förutsättning att gåvogivaren har offentliggjort sina avsikter för medlemmarna i en sammanslutning av inte alltför begränsad omfattning. Dock torde endast två vittnen inte anses vara en sådan sammanslutning som avses i lagens mening. Således är gåvoutfästelsen ej giltig.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare