Förutsättningar för byte av advokat?

Finns det en rättspraxis att tingsrätten måste byta advokat efter 4e förfrågan?

Kan jag byta advokat?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av förutsättningarna i din fråga framgår inte vilken typ av mål det rör sig om. Jag har därför valt att allmänt förklara reglerna i både tvistemål och brottmål.

Tvistemål

I dispositiva tvistemål är det parterna som styr processen på grund av den så kallade dispositionsprincipen (se 17 kap 2 §, 35 kap 3,6 §§ Rättegångsbalken, RB m.fl.). Med dispositiva tvistemål menas mål där förlikning i saken är tillåten exempelvis tvist mellan en köpare och säljare. Det står helt fritt för en part att välja om hen vill ha ombud eller inte. I dessa mål kan en part byta advokat eller föra sin egen talan. Valet är med andra ord fritt.

Brottmål

Reglerna i brottmål skiljer sig från reglerna i tvistemål (se 21 kap RB). I brottmål kan man antingen få en offentlig försvarare eller välja en egen privat försvarare. I din fråga framkommer ej om det är fråga om en privat försvarare eller offentlig försvara varav jag valt att gå in i båda regler.

Som utgångspunkt har en misstänkt rätt till en försvarare, antingen offentlig eller privat (21 kap 3 § första stycket RB). Den misstänkte får utse en privat försvarare enligt 21 kap 3 andra stycket RB. I sådana fall ersätter den privata försvararen rätten till den offentliga (21 kap 3a § tredje stycket RB). En privat försvarare finansieras av den misstänkte personligen. En privat försvarare kan vidare bytas ut eftersom det är du som misstänkt som utser den.

Utifrån din fråga antar jag att det är fråga om byte av offentlig försvarare. Det är rätten som förordnar om en offentlig försvarare ska utses (se 21 kap 3a § första och andra styckena RB). I ditt fall verkar förutsättningar för en offentlig försvarare vara uppfyllda eftersom du talar om byte av en redan utsedd sådan. Om man önskar byta måste man lämna in en skriftlig framställning till rätten och ange skäl för detta som du säkert redan vet. Rätten prövar då sedan om det finns giltiga skäl för ett byte enligt 21 kap 6 § RB. Skäl för byte kan vara att försvararen inte har utfört sitt arbete med tillräcklig omsorg. Dock ställs höga krav på den som klagar att visa att försvaren varit försumlig. Annat skäl för byte är om man inte längre har förtroende för sin offentliga försvarare. Rätten gör en avvägning mellan det skäl som anförs för bytet mot de merkostnader som bytet skulle medföra för staten. På vilken grund domstolen valt att inte meddela byte av offentlig försvarare framkommer inte i din fråga. Som tidigare nämnt så ställs höga krav för byte; "särskilda skäl." Mitt råd är att först försöka kommunicera med din offentliga försvarare och du kan även fråga domstolen varför du inte får byta. Avslutningsvis kan också nämnas att du alltid har rätt att anlita en privat försvarare som då ersätter den offentliga (21 kap 3a tredje stycket RB). Men denna bekostar du som sagt själv (jfr 21 kap 10 § RB).

Om du har fler frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

vänligen

Therese AxénRådgivare