FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess28/11/2020

Förundersökningssekretess

Varför får man sekretess a hos polisen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga?

Sekretess regleras i Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) (OSL). När det handlar om uppgifter som hänför sig till en förundersökning i ett brottmål så kan sekretess gälla när det kan antas att syftet med de beslutade eller förutsedda åtgärderna kan motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs, enligt 18 kap. 1 § OSL. Annan sekretess som kan vara aktuell är den enskildas personliga och ekonomiska förhållanden, som kan förekomma i en förundersökning och i sådana fall gäller sekretessen om det inte står klart att uppgiften kan lämnas ut utan att den enskilde eller närstående till denna lider skada eller men enligt 35 kap. 1 § p 1 OSL.

Jag kan tyvärr inte ge dig ett nämnare svar utan mer precis information om vad som du anser med att man får sekretess hos polisen. Jag hoppas ändå att detta svar kan vara till hjälp. Du är alltid välkommen med ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar

Fawzia HassounRådgivare