Förundersökningen nedlagd.

.Förundersökning inleds. ang min sons dödsolycka. Över tre månader sen kommer det att det inte finns några bevis att nått brottsligt har skett.. men jag har gett utredaren ljudfiler på misstänkta som ändrar historien hela tiden. Jag har bevis riktiga bevis på att utredaren har inte varit objektiv och har henne inspelad av vår sista kontakt. Hon ljuger i rapporten hon ljuger i inspelningen och hon avsiktligen undanhåller info som hon inte berättar för det styrker min tes att personer är rent skyldig till min sons död. Hur gör jag? Vittnesmål och konkret fakta som hon struntar i.. /Hjälp mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga,

Först och främst vill jag beklaga det som har hänt dig och din son, förstår att situationen måste vara oerhört frustrerande. Men jag ska försöka att svara på dina frågor så gott jag kan.

Jag förstår det som att åklagaren har lagt ner ditt ärende, och i de fall åklagaren anser att tillräcklig bevisning inte finns, får åklagaren inte driva vidare ärendet.. Det innebär att åklagaren måste ha sådan bevisning att hen kan förvänta sig en fällande dom, annars måste åklagaren lägga ner ärendet.

Det innebär dock inte att ärendet/anmälan inte kan återupptas. Tvärtom, om ny bevisning framkommer kan en nedlagd förundersökning återupptas. Är du missnöjd med en polis eller åklagares beslut att lägga ned en förundersökning kan man begära så kallad överprövning av beslutet. En begäran om överprövning skickas till den lokala polismyndigheten eller åklagarkammaren där beslutet fattades.

Överprövningsblanketten hittar du här . Det finns även mer info om överprövning här

Som jag förstår det, så verkar du också missnöjd över polisens arbete. Om du anser att du har blivit felaktigt behandlad ska du göra en JO- anmälan. Mer information finns här. Det är viktigt att påpeka att JO inte kan ändra ett beslut utan endast rikta kritik. Formuläret för JO-anmälan hittar du här.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor, och lycka till.

Aya AlwanRådgivare