Förundersökning ska bedrivas skyndsamt

Hur lång tid brukar en förundersökning ta vid ett högt prioriterad polisanmälan om personen inte är häktad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen säger att en förundersökning ska bedrivas så skyndsamt som omständigheterna medger (23 kap 4 § 2 st rättegångsbalken). Vad det innebär i praktiken är helt beroende på just vilken skyndsamhet som omständigheterna medger. I vissa komplicerade narkotika- eller ekobrott kan en förundersökning ta åratal utan att för den sakens skull bryta mot skyndsamhetskravet, medan det vid okomplicerade brott som exempelvis många fickstölder skulle kunna vara oskyndsamt om förundersökningen behövde annat än kort tid.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare