Förundersökning och offentlig försvarare

En person ringer polisen då den anser att en bil backat på en parkerad och smitit, vid ett varuhus och ser en dam vid ratten, mörkt ute. Polisen uppsöker mig, där bilen är skriven, påstår att jag orsakat en trafikolycka, ej min bil men disponerar den ibland. De påstår att skador på bilen visar sanning om det och den är ljummen. Finns INGA nya skador på bilen. Eftersom jag luktar alkohol tas jag med för dubbla provtagningar och anklagas bilolycka smitning rattfylla. Jag nekar till att varit förare av bilen. Vad händer nu, ett vittne har sett bilnumret och en förare hon tror sig skulle kunna känna igen. ( i norra Sverige)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som händer nu är att polisen inleder en förundersökning för att utreda om och vilket brott som i så fall har begåtts. Polisen måste i förundersökningen beakta om det finns saker som talar till förmån för den misstänkte så väl som det som talar till dennes nackdel. De måste alltså höra dig och undersöka hur det förhåller sig med till exempel disponeringen av bilen. Eftersom bilen är skriven på dig så är du officiellt sett också dess ägare. Om åklagaren sedan anser att det finns tillräckligt med bevis för att kunna åtala dig så blir du underrättad om detta. Det är dock viktigt att ha i åtanke att du möjligtvis kan ha rätt till en offentlig försvarare redan under förundersökningen om det är så att det sammanlagda straffvärdet för brotten som du är misstänkt för uppgår till över sex månaders fängelse. Det kan tänkas att det gör det, men en sådan bedömning görs säkrast av åklagaren. Jag föreslår därför att du kontaktar åklagaren så snart som möjligt och förhör dig om dina rättigheter. Observera att åklagaren har en objektivitetsplikt och måste även bevaka dina rättigheter.

Läs mer om hur lagen reglerar förundersökningen i Rättegångsbalkens 23 kapitel och om din rätt till offentlig försvarare i samma balks 21 kapitel.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare