Förundersökning - Den misstänktes skyldigheter under förhör

Hej ,

Jag har blivit tilldelad misstanke , skäligen misstänkt för bedrägeri via internet. I förhöret så frågade dom mig hur jag betalade till företaget som jag bestälde ifrån till min verksamhet, och jag sa att jag skickade pengarna men i detta fall så var det en vän som skickade från utlandet men jag ville inte blanda in honom ( jag förstår nu att det var dumt att inte säga det ) fallet har skickats vidare till åklagare för att denna ska besluta om åtal ska väckas eller ej .i nu läget har jag betalat tillbaka till 6 av dessa 9 personer , resterande 3 har inget swish och jag har skickat meddelande för att dem ska kontakta mig med uppgifter om vart jag kan betala men har ännu inte fått något svar. jag undrar vad kan hända nu.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att redogöra för vad förundersökningen syftar till, vad som händer om den misstänkte medvetet lämnar felaktiga uppgifter under förundersökningen och vad som är nästa steg i processen.

Förundersökningens syfte

Förundersökningen syftar till att ge åklagaren tillräckligt med underlag för att kunna avgöra om åtal ska väckas eller inte. (23 kap. 2 § rättegångsbalken) Att hålla förhör syftar därmed till att insamla så mycket information som möjligt om det misstänkta brottet. För att i största möjliga mån underlätta utredningen bör man som misstänkt eller vittne samarbeta med förundersökningsledaren.

Att lämna felaktiga uppgifter under förundersökningen

Den som är misstänkt för ett brott har rätt att försvara sig själv. Detta medför att det under förundersökningsstadiet inte är kriminaliserat att som misstänkt medvetet lämna felaktiga uppgifter eftersom den misstänkte inte talar under någon sanningsplikt.

Det finns emellertid en gräns för hur mycket man medvetet kan lämna felaktiga uppgifter utan att hållas ansvarig. Om man ljuger för polis eller åklagare på ett sätt som gör att de tror att en person, som är oskyldig, har gjort sig skyldig till brott eller annat klandervärt beteende kan man dömas för falsk angivelse eller falsk tillvitelse enligt 15 kap. 6 § och 7 § brottsbalken.

Den misstänktes rätt till försvarare

Jag vill understryka den rätt som den misstänkte har att biträdas av en försvarare under förundersökningen. (21 kap. 3 § rättegångsbalken) I princip har försvararen en nästintill obegränsad rätt att närvara under förhör med den misstänkte. Försvararens uppgift är att ta tillvara den misstänktes rättigheter och arbeta för att alla relevanta omständigheter avseende det misstänkte brottet uppdagas

Vad krävs för att åklagaren ska väcka åtal?

I förundersökningens slutskede ska åklagaren besluta om åtal ska väckas eller inte. Detta innebär med andra ord att åklagaren ska besluta om det ska bli en rättegång i domstol. Åklagaren väcker åtal om det finns tillräckliga skäl.(23 kap. 2 rättegångsbalken) Detta innebär att åklagaren, vid en objektiv bedömning, kan förvänta sig en fällande dom. Det ska alltså finnas tillräckliga bevis för att den misstänkte har begått den brottsliga gärningen för att åtal ska väckas.

Rättegång

Om åklagaren beslutar att åtal ska väckas, kommer en rättegång ske. Vid en rättegång ska domstolen besluta om den tilltalade, den som är misstänkt och åtalad för brottet ifråga, är skyldig. Domstolen ska också avgöra vilken påföljd som ska aktualiseras, om den tilltalade döms för brottet.

Sammanfattning

Det är inte brottsligt att som misstänkt medvetet lämna felaktiga uppgifter under förundersökningen. Emellertid kan det vara klokt att samarbeta med undersökningsledaren för att underlätta utredningen. Min rekommendation är därför att alltid vara ärlig under förhör med polisen och om man inte varit det, i efterhand underrätta polisen om detta. Utifrån de förutsättningar du beskriver ska åklagaren i detta skede besluta om åtal ska väckas eller inte. Om åtal väcks kommer en rättegång ske och domstolen ska då utreda om den misstänkte är skyldig till brottet. Om åtal inte väcks, kommer inte rättegång att ske. Åtal väcks om det finns tillräcklig bevisning.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare