Förtal samt rätt att bo kvar som hyresgäst vid brott

Jag bor i ett stort hyreshus. Min vuxna son bor hos mig. Han har gjort inbrott i källarförråd här. Polisen tog honom. Nu har grannar skrivit brev med foto på honom även hans namn och delat ut det till hyresgästerna i huset. Har de rätt att göra så? Pratade med en granne som kräver att sonen inte får bo kvar i min lägenhet? Han har väl rätt att få bo kvar hos mig?

Är förtvivlad över situationen. Min son är kriminell och det försvarar jag inte, men vill inte att han slängs ut på gatan. Breven grannarna skriver nämns även mitt namn och vilken lägenhet jag har.

Lawline svarar

Hej,

som jag förstår det har du två olika frågeställningar. Vi börjar med brevet som grannarna har skrivit.
För att besvara den frågan vänder vi oss till brottsbalken (BrB), se här.

Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter som typiskt sätt leder till att en persons anseende hos andra tar skada, ska dömas för förtal med böter som påföljd. 5 kap. 1 § 1 st. BrB

Att dela ut brev med beskrivning av vad din son har gjort samt foto och namn på honom kan anses falla inom ramen för brottsbeskrivningen för förtal.

Gällande rätten för din son att bo kvar i lägenheten så vänder vi oss till hyreslagen som vi hittar i Jordabalkens (JB) 12 kap, se här.

En hyresgäst får inte inrymma utomstående personer i lägenheten om det kan medföra men för hyresvärden. 12 kap. 41 § JB

Din son har gjort inbrott i källarförrådet vilket medför men för hyresvärden. Detta kan således vara grund för du inte får ha din son i lägenheten.

MVH

Zinar BudakRådgivare