Försvunnet testamentes giltighet

En god vän har avlidit och jag vet att han testamenterade allt som hans hans barn inte har rätt till till mej problemet är att hans barn säger att dom inte hittat något testamente. Dom som bevittnat testamente är helt på min linje tror ni det finns möjlighet att vinna ett sånt mål i domstol eller är det lika bra att glömma allt och gå vidare utan arv det handlar om ca 1.5 miljon

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkrav för ett testamente:

Först och främst får vi se vad som krävs för att ett testamente ska vara giltigt. Formkraven hittar vi i 10 kap 1 § ärvdabalken(ÄB).

Testamentet ska upprättas skriftligenDet ska finnas två vittnen samtidigt närvarande när testatorn undertecknar testamentetVittnena ska skriva under med sina namn och på så sätt bestyrka testamentetVittnena ska känna till att det är ett testamente de bevittnar men de behöver inte känna till innehållet.

Om testamentet försvinner:

Trots att ett testamente försvinner kan det vara giltigt. Det ska dock sägas att praxis från domstolarna visar att det är oerhört svårt att påvisa ett testamentes giltighet om man inte finner originalet. Det är den som påstår sig ha rätt till arv i enlighet med ett försvunnet testamente som har bevisbördan att visa rätt till arv.

Jag är osäker på om det faktum att vittnena tror att testamentet finns kvar räcker som bevis för att det existerar. Testatorn, din vän, skulle nämligen kunna ha förstört eller återkallat testamentet. Det som normalt gäller är alltså att om originalet är försvunnet så får man anta att det blivit återkallat.

Jag skulle råda dig att kontakta våra verksamma jurister här på Lawline om du vill ta ärendet vidare! Boka:

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare