FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp26/01/2018

Försvarsadvokat vid grov olovlig körning

Jag ska upp till tingsrätten angående olovlig körning (grovt brott). Jag skall själv förhöra ett vittne om orsaken till körningen. Behöver jag en försvarsadvokat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns två typer av försvar att välja mellan här; offentlig försvarare och privat försvarare. Jag börjar med att säga vad som gäller för offentliga försvarare; en offentlig försvarare är en jurist/advokat som får ersättning av staten för att hjälpa dig när du är åtalad för ett brott.

En eventuell rätt till ett försvar regleras i 21 kap. rättegångsbalken (RB). I 21 kap. 3 a § RB anges att en offentlig försvarare på begäran ska förordnas för den som är misstänkt för ett brott för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse sex månader. För det brott du kommer stå åtalad för, grov olovlig körning, riskerar du dock fängelse i sex månader som maximalt straff, och du har därför inte rätt till försvarare på denna grund (se 3 § 1 stycket Lag om straff för vissa trafikbrott).

I 21 kap. 3 a § 2 stycket RB anges vidare att offentlig försvarare också ska förordnas om…
1. den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen om brottet,
2. om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som ska väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter/villkorlig dom, eller
3. om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör.

Utifrån det lilla jag vet om din situation är det svårt att säga om någon av punkterna är tillämpliga. Om du vill ha en offentlig försvarare skulle jag begära det, och motivera det med någon eller flera av ovan nämnda punkter.

Det står dig alltid fritt att anlita en privat försvarare, vilket givetvis kostar pengar. Observera att du även kan bli ersättningsskyldig för det arbete som en offentlig försvarare utför, om du förklaras skyldig till brottet av domstol (31 kap. 1 § RB). Det finns dock undantag från denna huvudregel, som anges i nyss nämnda paragraf.

Sammanfattningsvis: Begär en offentlig försvarare och motivera varför du behöver en utifrån ovan nämnda punkter. Om du inte anses ha rätt till det så är ditt enda val att anlita en privat försvarare om du känner att du vill ha ett försvar. Det är dock ingenting du måste ha, det går bra att på egen hand intervjua ditt vittne.

Lycka till!

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare