Försvarare är okontaktbar

Jag har en son som fyller 30 år i mars 2019. I januari i år blev han falskt anklagad för en våldtäkt. Det finns mycket att berätta om denna händelse men tyvärr tror jag inte att utrymmet räcker till. Min fråga är angående tilldelad advokat. Denna person gjorde ingenting!! Ev. På sin höjd svarade han på några frågor per telefon. Efter ett antal månader "avgick" han (tror att han skulle vara tjänstledig). En annan advokat tilldelades ärendet. Där stod även kostnaden för den första advokaten. Den nya advokaten hörde aldrig av sig. Jag ringde honom några gånger och han visste inte ens om ärendet. Vid ett visst tillfälle ringde jag honom och frågade varför det inte händer något och då fick jag till svar att ligga lågt för ju längre ner ärendet ligger ju större chans att det läggs ner. Han sa även till mig att det är så många mammor som ringer och tror så gott om sina barn, han lät som om att han trodde att sonen hade gjort detta. Ärendet är nu avslutat. Jag har skrivit mail till advokaten två gånger för att höra vad som gäller nu. Första gången den 24 oktober och en till gång efter ca 1 månad. Har fortfarande inte fått något svar. Kan han få något skadestånd? Det som beskymrar mig är att han kommer säkert att ta betalt för ett jobb som han inte gjort. Det är isf mina skattepengar som används till detta.

Vad ska jag göra?

Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En försvarsadvokat får bara arvode när han faktiskt har arbetet med målet. Det finns en hel del reglering angående detta som jag tror blir alltför komplicerat att gå igenom i detalj, därför kommer jag försöka sammanfatta det.

När det gäller arvode till försvarare regleras detta genom olika förbestämda taxor som är samma för alla försvarare. En försvarare får inte arvode för hela den tiden denne har varit förordnad eftersom försvararen oftast har flera uppdrag samtidigt och därmed inte arbetar heltid med ett enda fall. Därför måste advokaten redovisa en kostnadsberäkning och redovisa hur många timmar man har lagt ned på fallet och vad dessa timmar består av. Det kan exempelvis handla om att man besöker den misstänkte i häktet eller att man förbereder ett försvar på kontoret. En försvarare får ibland inte ersättning för alla timmar, det är nämligen domstolen som beslutar hur många timmar som anses vara rimligt att lägga ned på fallet. Om samtal med anhöriga exempelvis tar mycket mer tid än normalt så kan det vara sådana timmar som advokaten inte får betalt för. Det är därför inte helt otänkbart att vissa advokater är medvetna om detta och därför inte väljer att ge det stöd och hjälp som man som anhörig känner sig i behov av. Det kan också vara helt enkelt så att advokaten har tagit sig an mer arbete än vad denne egentligen har tid med. Om din son hade fortfarande varit misstänkt så hade jag rådgivit er att överväga att ansöka om byte av försvarare, (jag uppfattar det som att förundersökningen är nedlagd).

När en förundersökning har lagts ned eller en dom har vunnit laga kraft avslutas normalt sett advokatens uppdrag, 21 kap 4 § första stycket Rättegångsbalken. Allt därefter är sådant som advokaten normalt sett inte får betalt för (om man inte själv är villig att betala). Det kan vara en förklaring till att försvarsadvokaten inte har hört av sig eller gjort något mer.

Det är justitiekanslern som har rätt att överklaga beslut om ersättning till försvarare, 1 § Lag om rätt för Justitiekanslern att överklaga vissa beslut. Du har med andra ord ingen talan angående detta. Av justitiekanslerns hemsida framgår det dock att "Justitiekanslerns resurser räcker tyvärr inte till någon mera omfattande tillsynsverksamhet. Myndigheten koncentrerar sig därför i huvudsak på frågor om rättssäkerhet, yttrandefrihet, offentlighet och s.k. systemfel hos myndigheterna. Även inom dessa områden måste myndigheten dock prioritera hårt. De flesta som skriver hit får därför till svar att Justitie­kanslern inte kommer att vidta några åtgärder.". Detta talar emot att JK kommer överklaga en eventuell ersättning.

Enligt 8 kap 4 § RB skall en advokat nitiskt utföra de uppdrag som anförtrotts honom och iaktta god advokatsed. God advokatsed kan innefatta väldigt mycket – dock har Advokatsamfundet tagit fram vägledande föreskrifter för advokatens roll, https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/advokatetik/vagledande-regler-2016-med-kommentarer-juni-2016.pdf. Om man anser att advokaten har brutit mot god advokatsed så kan man anmäla advokaten till Advokatsamfundets disciplinnämnd. När det gäller eventuellt skadestånd tror jag tyvärr det kan bli svårt. Det skulle i princip krävas att advokaten varit försumlig , exempelvis att denne inte förberett något försvar alls eller struntat i din sons uppgifter på så sätt att det avgjorde utgången i målet.

Med andra ord, skadestånd blir svårt. Du kan inte göra något i princip angående beslutet om ersättningen som domstolen tar. Om din son fortfarande är misstänkt råder jag dig att byta advokat om han inte har något förtroende för nuvarande. I så fall måste han skriva till domstolen som förordnade försvararen och begära en ny advokat. Han måste också ge en förklaring till varför han inte har förtroende för honom. Där skulle han kunna nämna advokatens kommentar till dig angående att "vissa mammor tror så gott om sina söner", men också att han upplever det som att advokaten inte gör något arbete och är okontaktbar. Relationen mellan en försvarare och en misstänkt ska bygga på förtroende och lojalitet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lovisa SidénRådgivare