Förskottsbetalning till körskola som gått i konkurs

Hej, jag har betalat 14,000 kr. i förskott till en körskola som har nu gått i konkurs. Nu undrar jag om jag har rätt att kräva mina pengar eller åtminstone en del av pengarna tillbaka. I så fall vart skall jag vända mig till?

Tack på förhand,

FOKS

Lawline svarar

Hej!

Att få tillbaka pengar som har betalts in i förskott till ett företag som gått i konkurs är väldigt svårt. De 14 000 kr du betalt till utgör en fordran mot körskolan till följd av kontraktsbrott, eftersom de inte kommer fullfölja sin del av avtalet. Denna fordran kan du bevaka i konkursen. För att få utdelning för sin fordran i konkursen krävs i regel att fordran är förenad med en så kallad förmånsrätt enligt förmånsrättslagen. Din fordran saknar dessvärre med största sannolikhet en sådan förmånsrätt och kommer troligen anses som en oprioriterad fordran. En oprioriterad fordran betalas om det finns pengar kvar efter alla fordringar med förmånsrätt fått betalt. Detta är tyvärr inte särskilt vanligt och om så är fallet får man i regel bara några få procent av vad ens fordran faktiskt är.

Det jag rekommenderar dig att göra är att bevaka din fordran i körskolans konkurs, för att förhoppningsvis kunna få tillbaka åtminstone något av de du betalat in. Detta gör du lättast genom att kontakta kronofogdens kundtjänst för att få reda på vem som är konkursförvaltare för körskolans konkurs. Därefter meddelar du konkursförvaltaren att du har en fordran mot körskolan. Då kommer du meddelas om du kommer få någon utdelning i konkursen.

Lawline RådgivareRådgivare