Förskingring och polisanmälan

Hej. Jag har en prick i registret gällande förskingring. Jag fick böter. Jag har förskingrat igen pga en ekonomisk situation. Jag erkände direkt och blev uppsagd.Vad kommer hända nu? Polisanmälan är gjord. Jag har sökt om hjälp hos psykolog och kommer få gå en KBT behandling gällande mitt beteende och få hjälp med mitt beroende. Detta har gjort att jag har gått in i en depression och fått extrema sovproblem.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då jag inte har all information om ditt specifika fall kommer jag endast att kunna ge en övergripande bild av vad som kan komma att hända.

Av din fråga framgår att en polisanmälan har gjorts. Därför kommer nu en polis eller åklagare att bedöma vilka möjligheter som finns att utreda brottet. Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts kommer en så kallad förundersökning att startas. Då kommer förhör att hållas med dig. Om det under utredningen visar sig att inget brott har begåtts eller att något brott inte kommer att kunna bevisas, läggs förundersökningen ned.

Om utredningen visar att ett brott har begåtts kommer åklagaren besluta om denne ska väcka åtal eller inte. Väcker åklagaren åtal blir det rättegång i ett senare skede.

Har du frågor eller funderingar över vad som sker med anmälan mot dig kan du kontakta polisen på 114 14 och fråga. Det är dock inte säkert att de kan ge ett svar om anmälan nyligen har gjorts.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare