Försätta företag i konkurs

Hej,

Jag undrar ifall man kan som fysisk person sätta ett företag i konkurs? Isf hur? Hur ska man gå tillväga?

tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej det går inte att som privatperson sätta ett företag i konkurs. Det är tingsrätten fattar beslut om konkurs och utser en konkursförvaltare. Skatteverket företräder staten när det gäller ansökan om konkurs eller företagsrekonstruktion vilket innebär att de ansöker om konkurs för statens räkning samt bevakar statens fordringar, t.ex. obetalda skatter.

Du som privatperson kan däremot ansöka om att sätta ett företag i konkurs om du är borgenär. Mer info finns gär: http://www.domstol.se/Skuld--konkurs/Ansoka-om-konkurs/

Mvh,

Elin GustafssonRådgivare