Försäljning av uthyrd lös egendom

Jag hyr ut en lägenhet på gården, vad händer om vi säljer den och vad bör vi göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

12 kapitlet i Jordabalken, JB, behandlar bland annat uthyrning och hyra av lägenheter som du beskriver i din fråga.

Som uthyrare har man en del förpliktelser och skyldigheter. En av de är att man inte får sälja egendomen som man hyr ut, och om man gör det gör man sig skyldig till ett avtalsbrott. Dock hänger det hela på hur avtalsrelationen ser ut mellan dig och hyrestagaren, vad ni har avtalat om. Har ni ett hyreskontrakt sinsemellan som tillåter dig att sälja lägenheten är det inga problem för dig att göra så, och det kommer inte leda till några påföljder.

Reglerar inte hyreskontraktet situationen, utgör som sagt ditt handlande i så fall ett kontraktsbrott. Hyreskontraktet kommer då mest troligt att sägas upp mellan dig och hyrestagaren, och du kan bli skyldig att utge skadestånd till hyrestagaren för den skada som hen lider på grund av försäljningen. Detta enligt 12 kap 6 §, 16 § 2 st. 3 punkten samt 12 kap 10-12 §§ JB.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars kan du vända dig till vår expresstjänst och få ytterligare rådgivning samt en utredning gjord inom 3 dagar. Klicka i så fall på denna länken, http://lawline.se/lawline-express.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare