Försäljning av samägd häst

Hej! Jag äger en häst tillsammans med en annan. Jag två tredjedelar och hon en tredjedel. Jag skänkte henne sin del då hon hjälpt till lite i stallet tidigare. Hon har inte behöva betalat någonting för hästen efter hon blev delägare(vilket vi bestämde vid ägarändringarna). Nu blev det inte som vi tänkt och vi är överrens att sälja. Har hon rätt till en tredjedel av försäljningssumman? Jag tycker nog att det känns fel då hästen kostat en hel del fram till nu(travhäst). Har pratat med lite folk i branschen och enligt de flesta utgår ingen betalning alls till delägare som går ur en häst. Hade tänkt att erbjuda henne tio procent av summan. Priset är 25 000 kr. Vi var dum och skrev ingenting vid ägarändringarna. Kanske ska säga att hon bor på annan ort också sen 11/2 år tillbaka. Tacksam för svar Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Ni samäger hästen, men har avtalat om att du står för hela kostnaden för hästen vad gäller vård, uppehälle och så vidare. Nu är ni överens att sälja hästen. Så långt är det inga konstigheter. Men nu är frågan hur mycket hon har rätt till för sin tredjedel för hästen? Om ni inte skrivit något vid ägarändringen finns ingen ledning där. I Samäganderättslagen, som gäller om inget annat avtalats, står att den omfattar samägande av lös sak (1 §). En häst räknas som lös sak. Enligt 6 § kan en delägaren ansöka om tvångsförsäljning om delägarna inte är överens om att sälja, och kostnader och intäkter för det delas mellan delägarna utefter deras lott i godset. I ert fall skulle det alltså innebära att vid en tvångsförsäljning skulle du få 2/3 och den andra delägaren 1/3 av priset efter avdrag för kostnader.

Nu är ni överens att sälja och ni har rätt att själva komma överens om att hon ska få en viss summa även om den inte motsvarar hennes ägarandel. Det finns tydligen även praxis i branschen som kan användas som vägledning. Så kommer ni överens om att hon ska få 10% av försäljningssumman är det den summan som gäller. Kan ni inte komma överens så har hon rent juridiskt rätt till 1/3 av summan och kan om hon vill kräva det. Det viktiga är alltså att ni kommer överens om en summa/andel.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare