Försäljning av samägd fastighet

delning av huset vid separation . De äger en villa tillsammans (50-50). Han vill behålla huset och köpa ut henne. Om huset tvingas fram en försäljning på öppna marknaden. Måste maken bjuda precis som alla andra?

Lawline svarar

Det framgår av lagen om samäganderätt (som du hittar https://lagen.nu/1904:48_s.1) att var och en av delägarna har rätt att ansöka om att egendomen ska säljas på offentlig auktion. Detta framgår av 6 §. Vad som också framgår är att en sådan försäljning endast får ske om ingenting annat är avtalat mellan parterna.

Om något sådant avtal inte finns mellan delägarna ger samma paragraf ytterligare en möjlig lösning på problemet. Det framgår nämligen att utbjudandet på offentlig auktion inte får ske om någon av delägarna kan visa synnerliga skäl för anstånd. Om det alltså är så att han vill behålla fastigheten, är villig att betala för den andra halvan  och på något vis kan visa skäl för att han ska få ha kvar den kan dessa skäl vara en möjlig lösning för att förindra att huset bjuds ut på offentlig auktion.

Om de inte kan komma överrens och synnerliga skäl inte skulle anses och utbjudande till auktion blir ett faktum framgår ytterligare regler i 12 § om hur anbud ska accepteras.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare