FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet19/01/2020

Försäljning av samägd egendom

Om två personer äger ett hus ihop, hur värderar man om en person vill behålla och den andra sälja?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Om två personer äger lika del i en fastighet har den ena rätt tvinga fram en försäljning, såvida inte synnerliga skäl, som den andra parten visar, finns (6 § Samägandelagen).

Denna regel infördes i syfte att hindra att konfliker mellan delägare hindrar förfogande av egendom, eller om någon har tröttnat på konfliken och vill lämna från sig fastigheten pga. konfliken.

Synnerliga skäl kan bla. vara avtal mellan parterna, eller om det finns ett s.k. hembudsförbehåll(krav på försäljning till viss person i första hand) i ett dokument som gav dig äganderätt till fastigheten. Dessa regler har framkommit genom domstolspraxis i efterhand, för att precisera vad som menas med "synnerliga skäl".

Detta område i rätten utvecklas efterhand och det är värt att konsultera en advokat för att få garanterad överblick över bvilken praxis som råder just nu.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare