FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/11/2013

Försäljning av andel i samägd fastighet

Jag har nu årvt efter min mamma en tredjedel av en skog och fastighet. Vi har även del i byasamfällighet och i den finns de skog med jakt o fiske rättigheter som vi har tillsammasn med våran släkt. Och nu vill en av mina farbröder som äger en del i de skiftet köpa min del i skogen. Kan jag sälja enbart vissa andelar till han då ? Eller om jag säljer de blir han då den som kommer att ärva hela skog/fastigheten efter mig då?.Han vill enbart ha en andel i skogen? Hur gör jag då

Lawline svarar

Hej!

Om inte annat framgått av ett eventuellt testamente efter din mamma så har du avtalsfrihet gällande din andel av fastigheterna. Om du vill sälja enbart skogen men behålla resterande delen av det du ärvt är det därför möjligt. En eventuell försäljning påverkar inte vem som kommer ärva den del av fastigheten du väljer att behålla. Vem som ärver det följer istället av de regler som finns i ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637).

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare