FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/07/2013

Försåld och aldrig hämtad egendom

Sålde en traktor för 5000kr 20120801 som skulle hämtas under augusti 2012 . Köparen har inte hämtat den än efter snart 1år . Jag vill inte ha traktorn stående på min tomt. Vad kan jag göra??? .Kan jag sälja traktorn igen eller skänka bort den till någon annan. Hälsningar Odd-Björn Sörgård

Lawline svarar

Hej,

Eftersom äganderätten inte längre tillfaller dig har du juridiskt sett inte längre möjlighet att försälja egendomen vidare eller ge bort den till någon annan. Ett sådant förfarande skulle kunna vara brottsligt. Däremot har du inte heller någon skyldighet att låta traktorn stå förvarad på din tomt heller. Det du bör göra är att kontakta köparen och ge denne en tidsfrist då denne kan komma och hämta traktorn innan du blir tvungen att vidta andra åtgärder. Ytterst måste traktorn anses som övergiven av den nya ägaren vilket betyder att det står dig fritt att omhänderta den igen. Emellertid skall du i första hand försöka komma underfund med varför köparen inte har något intresse av att hämta traktorn.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare