Försäkringsmedicinska rådgivare anställda av försäkringskassan

Jag har som ombud vunnit mot Försäkringskassan i Förvaltningsrätten vilket Försäkringskassan överklagat. Jag har nu läst att Försäkringsmedicinsk rådgivare är anställd av Försäkringskassan då de ger konsultativ hjälp till handläggarna. De lär då inte jobba undre legitimation. Stämmer det? I så fall verkar de helt köpta av Försäkringskassan. Jag som själv är legitimerad trodde att man alltid arbetar under sin legitimation i sjukvårdsärenden.

Lawline svarar

Hej,

Vad trevligt att du har valt att vända dig till oss på Lawline!

Det stämmer att försäkringskassan har anställda medicinska rådgivare som hjälper handläggarna att med att tolka den medicinska bedömningen som en läkare har gjort vid tex. läkarintyg för sjukpenning. Av försäkringskassans egen hemsida så framgår det att dessa är läkare. Hur det är i dit enskilda fall kan jag inte uttala mig om. Men eftersom de har valt att överklaga så är det rimligt att anta att läkaren som har konsulterat försäkringskassan är legitimerad. Det finns nämligen inte någon "alternativ" läkarlicens i Sverige. Skulle de inte ha en legitimerad läkare så hade de inte haft en reell möjlighet att vinna överklagandet om den den olegitimerade "läkarens" ord står emot en legitimerad läkares.

Det finns definitivt anledning att ifrågasätta om läkaren, som har konsulterat försäkringskassan, har varit objektiv i sin bedömning. Detta med tanke på att hen är anställd av försäkringskassan. Det finns dock inget hinder för att försäkringskassan anställer läkare som konsulter i dessa ärenden.

För att sammanfatta så skulle jag vilja säga att jag delar din bild att det är märkligt att försäkringskassan anställer egna läkarkonsulter. Detta är dock tillåtet lagligt sett.

Hoppas att överklagandet går bra och tack igen för att du har valt att vända dig hit!

Vänligen,

David GardellRådgivare