Försäkringskassans handläggare svarar inte

Hej, jag har en sambo som har varit sjukskriven sen april för utbrändhet och har fått hjälp av psykolog och en doktor om hur han skulle kunna gå tillbaka till arbetslivet på bästa sättet. Enligt doktor, psykolog och min sambo så kom dom fram till att han skulle börja några timmar om dagen och som nu jobbat halvtid i november.

Men nu när han ansökt till Försäkringskassan så anser dom inte att han har rätt till halv sjukpenning. (vill tillägga att vi har överklagat en gång redan)

Men nu undrar jag hur dom kan fatta det beslutet när Försäkringskassan inte ens har hört av sig till min sambo och pratat med honom sen han blev sjukskriven. Han fick nyss en handläggare vilket jag tror att han skulle fått tidigareoch när han ringer henne så svarar hon inte och inte ringer upp. Min sambo börja bli lite bättre men blev ett bakslag nu i depression när han fick besked att han inte får några pengar och blev naturligtvis stressad över detta nu när det snart är jul mm. Är det här något man kan anmäla till någon för som jag anser det så har dom inte gjort sitt jobb?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom Försäkringskassan är en myndighet så är förvaltningslagen (FL) tillämplig på deras handläggning. Du hittar den här.

Först och främst ska Försäkringskassan svara på enskildas frågor så snart som möjligt enligt 4§ 2 st FL. Alltså ska de svara och/eller ringa upp när din sambo ringer till dem. I sin myndighetsutövning så har de även en skyldighet att handlägga ärendet enkelt snabbt och billigt så långt det är möjligt utan att säkerheten eftersätts, 7§ FL. Genom att inte svara och inte heller ringa upp så kan jag tänka mig att handläggningen går långsammare och att de därför brister i sin handläggning.

I första hand rekommenderar jag att din sambo även kontaktar försäkringskassan genom någon annan av de olika kommunikationskanalerna som finns beskrivna i 5§ FL, om han orkar, för att påminna dem om deras serviceskyldighet.

Om ni ändå anser att Försäkringskassan åsidosätter sin i lag stadgade serviceskyldighet kan du anmäla till justitieombudsmannen (JO). Du hittar mer information om hur du kan gå tillväga med detta på deras hemsida här!

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Jessica KhooRådgivare