Försäkringskassans återkravsrätt vid felaktig utbetalning

Hej,

Jag fick diagnos obotlig hjärntumör år 2013 och efter det gick på strålningsbehandling, cellgifter och medicinering för epilepsi. Under 2014-2015 hade jag begärt tillfällig föräldrapenning felaktigt och fått utbetald ca 300 000 kr. Det var felaktig och jag förstod det inte då jag gjorde det. Jag vet ej hur länge jag lever! Har minderåriga barn. Kan jag få fängelsestraff?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I socialförsäkringsbalken [SFB] finns det bestämmelser som reglerar rätten till tillfällig föräldrapenning och även vad Försäkringskassan kan göra om en utbetalning skulle bli felaktig [13 kap. SFB och 108 kap.SFB]

Vad tar Försäkringskassan hänsyn till när de gjort en felaktig utbetalning?

När föräldrapenning betalats ut felaktigt spelar det ingen roll om det är du som angett fel belopp eller om det är Försäkringskassan själva som utbetalat fel belopp. Du kan bli återbetalningsskyldig ändå [108 kap. 2 § SFB]. Det är upp till Försäkringskassan att besluta om du blir återbetalningsskyldig eller inte och ibland tar de hänsyn till särskilda omständigheter som kan verka försvårande, exempelvis att en varit väldigt sjuk och att personen inte har tillräckliga tillgångar att betala tillbaka allt [108 kap. 11 § SFB].

Försäkringskassan har dömt olika i alla sjukdomsfall och i bedömningen om Försäkringskassan ska sänka återbetalningsbeloppet tar de hänsyn till om personen i fråga själv lämnat felaktiga uppgifter och även hur allvarligt sjukdomstillståndet varit. I ett fall fick en person betala tillbaka ungefär 1/3 av det hen var skyldig då hen hade genomgått flera kostsamma hjärtoperationer [Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nr 1280-08]

De tar också hänsyn till vad du borde ha insett [108 kap. 2 § andra stycket SFB]. Exempelvis om du borde ha insett att du fick alldeles för mycket pengar, om du borde insett att uppgifterna du givit var orimliga och om du blev tillräckligt informerad av Försäkringskassan från början. Hänsyn tas också till en persons bristande kunskap om de lagar och författningar som finns.

Du får inte ett fängelsestraff för att en felaktig utbetalning gjorts. Däremot ska du betala tillbaka den summan som Försäkringskassan begär. När det rör sig om stora summor i återbetalningsskyldighet kan du tillsammans med Försäkringskassan bestämma om en avbetalningsplan där ni kommer överens om hur mycket du ska behöva betala tillbaka åt gången. Om du inte betalar kommer du få en påminnelse. Om du fortfarande inte betalar efter påminnelsen kan de skicka ett inkassobrev till dig. Slutligen kan de välja att dra av ersättning på någon annan förmån du har hos dem, eller kräva att kronofogdemyndigheten genomför en utmätning hos dig. Något fängelse blir det dock inte.

Om du blir missnöjd med deras beslut om återbetalning kan du begära omprövning, men då måste du i sådana fall betala allt det du är återbetalningsskyldig och får endast tillbaka pengar om din omprövning skulle gå igenom och Försäkringskassans beslut förklaras som för stort.

Hoppas detta var svar på din fråga. Stort lycka till. Ta hand om dig!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare