Försäkringskassan har tagit ett felaktigt beslut. Kan det överklagas och i så fall hur?

Hej. Jag hyr ut halva mitt hus till en kvinna med sjukpension. Vi har skrivit hyreskontrakt med en överenskommen hyra på 5500kr. Försäkringskassan menar nu att vi är sambor då hon är inneboende. FK har använt taxeringsuppgifter o jag vet inte vad o kommit fram till att min hyresgäst har rätt till 2600kr i hyrestilägg . Vi har varsitt sovrum tv-rum och delar inte hushåll. Hur ska jag göra? Frusterad hyresvärd.

mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att kvinnan du hyr ut till mottar bostadsbidrag, som nu har halverats på grund av att det anses att ni är sambor och därmed ska dela på boendekostnaderna.

För att man ska utgöra sambor i lagens mening ska man uppfylla de förutsättningar som framgår 1 § sambolagen. Där framgår att det med sambor avses "två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."

Detta innebär att ni ju, utifrån din beskrivning, faktiskt inte är sambor. Därmed verkar det alltså som att beslutet är helt felaktigt.

För att ni ska kunna få detta ändrat bör hon överklaga det. På försäkringskassans hemsida finns en förklaring till hur ett överklagande görs. Att överklaga innebär i det här fallet att hon begär att beslutet ändras på grund av att det är felaktigt. Det kan då hända att hon ska lägga fram något som bevisar att ni inte är sambor. Eftersom det inte ska vara omöjligt att ha en inneboende kvinna utan att man anses vara sambor ska det absolut inte vara oöverkomligt att få detta beslut ändrat. Tvärtom borde det vara enkelt, när ärendet väl tagits upp.

Var dock medveten om att ett överklagande ska ha kommit in till försäkringskassan tre veckor efter att hon fick beslutet (se 44 § förvaltningslagen). Om detta inte uppfylls får man istället begära resning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har följdfrågor angående mitt svar kan du maila mig på Joel.Herrault@Lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare