Försäkringskassan har gett mig avslag två gånger - ska jag anlita en jurist för att veta hur jag ska gå vidare?

Jag har många neuropsykiatriska diagnoser som gör att jag inte kan arbeta mer än 50%, varken nu eller i framtiden. Jag har ansökt om sjukersättning av Försäkringskassan på dom 50% jag aldrig kommer kunna arbeta och fått avslag två gånger utan egentlig förklaring. Fastän det står på mitt läkarutlåtande klart och tydligt att mina kraftiga psykiska funktionshinder är kroniska och uttryckligen att jag aldrig kommer att kunna arbeta mer än 50% varken nu eller i framtiden. Jag uppfyller villkoren för sjukersättning och får ändå avslag så jag funderar på att skaffa en advokat/jurist som kan lagen och vet hur jag ska gå vidare. Borde jag göra det eller hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ska börja med att begära omprövning enligt 113 kap. 7 § socialförsäkringsbalken, vilket innebär att Försäkringskassan själva prövar beslutet på nytt med hänsyn till dina synpunkter och invändningar. Hur du begär en omprövning finns att läsa på försäkringskassans hemsida. Först därefter kan du överklaga beslutet (113 kap. 10 § socialförsäkringsbalken). Hur exakt ett överklagande ska gå till får man mer information om när man fått omprövningsbeslutet, men kort sagt ska du skriftligen redogöra för vilket beslut det rör sig om och varför du vill överklaga. Försäkringskassan kommer sedan själva att överlämna överklagandet till en förvaltningsdomstol.

Huruvida du borde skaffa en advokat är först och främst upp till dig. Normalt behövs det dock inte när man överklagar sådana här beslut, utan meningen är att man ska klara sig utan ett ombud också. Att en jurist skulle känna till lagen bättre är visserligen sant, men som sagt är det inte avgörande för hur det kommer gå i förvaltningsrätten. Det räcker helt enkelt med att du redogör noga för varför du anser att beslutet är felaktigt och vilka omständigheter du åberopar. Jag skulle därför inte rekommendera att anlita en jurist med tanke på att de kostnader det medför inte står i proportion till den ringa fördel som det eventuellt kan medföra i en domstolsprocess.

Jag kan däremot hänvisa dig till de paragrafer som är relevanta i i ditt fall, om du nu känner att en viss juridisk kunskap vore fördelaktigt när du ska skriva ditt överklagande. Det är 33 kap. socialförsäkringsbalken, och då först och främst 2 §, 5 §, 6 §, 7 §, 10 § och 11 §.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare