Försäkringsersättning efter överfall

Hej! Blev misshandlad av 7 personer och slagen med ett knogjärn över ögonbrynet, samt rånad på min klocka som var värd 4000 kr. Fick bara 200 kr av Folksam för klockan. Väntat på ersättning för själva misshandeln i 5 månader, och fick avslag idag.. Dom säger att jag väntade för länge med att polisanmäla.. 2 veckor.. Efter misshandeln så ville jag inte uppsöka läkare för att jag inte ville gå till sjukhus för risken att bli smittat av Corona. Ringde försäkringsbolaget när jag kände mig bättre, då sa dom att jag måste polisanmäla och gå till läkare och dokumentera skadorna. Ringde och anmälde samt gick till vårdcentralen och visade upp mina skador (som fortfarande var väldigt synliga efter 2 veckor, blåtira samt 3 jack) Allt finns dokumenterat av läkare. Har fått stora synliga ärr som kommer finnas kvar hela livet.. Efter en vecka jag uppsökte läkaren så fick jag kristalksjukan, som jag fick konstaterat av en annan läkare att det uppstått av smällen jag fick. Hade kristalksjukan i 2 månader. Kan Folksam neka mig ersättning för att jag väntade 2 veckor med att anmäla? Har en hemförsäkring via mitt fackförbund som är en extra försäkring som ska täcka överfall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Såsom jag uppfattat det har du anmält till det försäkringsbolag som du har via ditt fackförbund att du har skadats i och med ett överfall. De menar att du väntat för länge för att du inte polisanmält inom två veckor.

Titta i dina försäkringsvillkor

Mitt bästa tips till dig är att du ser över dina försäkringsvillkor för att se vad det står där. För min del låter det anmärkningsvärt att du inte skulle kunna få ersättning bara för att du inte väckt ett ärende hos polisen inom två veckor. Jag har inte sett några sådana villkor i de försäkringsavtal som jag nu under besvarandet av din fråga kunnat hitta. I vissa fall kan du behöva visa upp en förundersökning från polisen för att stärka överfallet.

Jag rekommenderar dig att ringa till ditt försäkringsbolag och maila dem där du visar upp polisanmälan och en ev. förundersökning. I nuläget kan jag dessvärre inte på ren juridisk grund hjälpa dig utan att veta mer. Du är alltid välkommen att inkomma med en ny fråga med mer materiell information om vad det står i ditt försäkringsavtal så ska vi försöka hjälpa dig mer konkret.

Allt gott,

Vilhelm OxhammarRådgivare