FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/10/2018

Försäkringsbolagets ansvar vid felparkerad bil

Jag har fått min bil krossad och uppbränd och polis misstänker brott. Nu vägrar försäkringsbolaget betala ut ersättning för värdet av bilen med anledning att bilen under tillfället skadegörelsen skedde stod felparkerad på en reserverad parkering. Bilen är helförsäkrad. Har försäkringsbolaget rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För det första bör du läsa igenom ditt försäkringsavtal (försäkringsbrev) noggrant för att se så att ingen klausul finns med som ger dem rätt att vägra ersättning vid en liknande händelse.

Det andra som jag skulle fundera över, är om risken för den inträffade händelsen ökade på grund av felparkeringen. Om det inte ökade risken för den uppkomna skadan ska det inte spela någon roll att den var felparkerad på en reserverad parkering.

Det mest rättsligt relevanta är det försäkringsbrev som du har från försäkringsbolaget. Den lag som är gällande för din situation är Försäkringsavtalslagen, vilken du kan se här.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Isak HeijbelRådgivare