Försäkringsbolag erbjuder att säga upp sin förra försäkring men gör fel

Hej,

Hej, Jag vet inte riktigt om ni kan hjälpa mig men jag mejlar för att fråga om råd. Jag har hamnat i en ganska så konstig situation. Såhär: försäkringsbolag 2 ringde mig i höstas och ville lägga om min hemförsäkring mm. Jag passade då på att låta försäkringsbolag 2 ge mig ett paketpris på hem och villabyggnadsförsäkring samt bilförsäkring. Och fick ett väldigt bra pris av dom så ja tackade ja. Övertagandet av bilförsäkringen skulle ske i april 2017 och försäkringsbolag 2 fick fullmakt att säga upp min gamla bilförsäkring och således teckna en ny på försäkringsbolag 2 from utgångsdatumet på hos det gamla bolaget. Det har nu visat sig att försäkringsbolag 2 tecknat från fel datum och drf är jag skyldig att behålla min gamla försäkring hos försäkringsbolag 1 i ett helt år till. Försäkringsbolag 1 har dessutom chockhöjt min försäkring och jag verkar bli tvungen att dras med den i ett helt år till trots att det är försäkringsbolag 2 som gjort fel och inte jag. Jag tycker försäkringsbolag 2 ska lösa det med försäkringsbolag 1 och överta min försäkring som jag och försäkringsbolag 2 kommit överens om. Men det tycker inte försäkringsbolag 2. Dom säger att dom inte kan göra något utan att jag får betala till försäkringsbolag 1 i ett år till. Vilket blir skitdyrt för mig. Vad ska jag göra? Jag har ju aldrig tackat ja till att fortsätta med försäkringsbolag 1 ändå försöker dom kräva mig på pengar! Jag har tackat ja till försäkringsbolag 2 och dom tar inte ansvar för sitt misstag men har börjat dra pengar från mitt kort.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta är helt klart en knepig situation du hamnat i.

Till att börja med vill jag säga att försäkringsbolaget kan, om du inte säger upp försäkringen i tid, binda dig i ett år till. Det skulle även kunna vara så att de höjer din försäkring om detta är tillåtet enligt avtalet. Jag har inte tittat på ditt avtal så jag kan inte säga vad som gäller. Jag vet inte heller vad ni faktiskt kommit överens om, det kan finnas viss bevisning som gör att vad jag säger inte gäller, som att det faktiskt är du som gett fel datum till försäkringsbolaget. Jag vet som sagt inte detaljerna och kan inte ge detaljerad information.

Jag skulle däremot säga rent spontant att du har problem med försäkringsbolag 2. Är det så att försäkringsbolag 2 sa att de skulle säga upp din befintliga försäkring hos försäkringsbolag 1 så är misstaget deras och det ska du inte stå för. De har alltså erbjudit sig att utföra en tjänst till dig och denna har du kunnat förvänta dig ska utföras. Att de inte utfört tjänsten som de sa att de skulle gjort är alltså ett avtalsbrott som inte du ska lida för utan vad som händer för att de gjort fel är något de ska åtgärda. Trots att de sagt något muntligen så ska det gälla, men det kan vara svårt att bevisa.

Det verkar som om du försökt ta kontakt med försäkringsbolag 1 utan att det hjälpt. Jag skulle försöka ta kontakt med dem en gång till och den här gången säga att om de inte tar sitt ansvar kommer du gå till allmänna reklamationsnämnden och få målet prövat.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är till för konsumenter i frågor som dessa. De utreder ärenden gratis så jag rekommenderar att du vänder dig till dem för att de ska kunna göra en utredning. De gör inga bindande avgöranden men seriösa företag tar fasta på vad de har att säga.

Du skulle även kunna ta kontakt med SVT:s konsumentprogram plus som tar upp frågor rörande konsumenter och företag. Skulle du höra av dig till dem kan de eventuellt ta upp din fråga i programmet och hjälpa dig med den.

Du finner ARN här: http://www.arn.se/

Plus kontaktinformation finner du här: https://www.svt.se/plus/kontakta-oss

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare