Försäkring och skadestånd

Hej!

Det är så att jag hyr ett förråd av ett företag för maganisering. har nu fått info om att kommunen har haft en avloppsläcka så det är 5 cm avloppsvatten i lokalen, väldigt mycket är förstört.

Så nu min fråga. Vem bär ansvaret för det inträffade? Vart ska jag vända mig för att få ekonomisk ersättning?

Mvh

Therese Nilsson

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Eftersom att avloppsläckan med största sannolikhet beror på en olyckshändelse, är det inte möjligt att kräva skadestånd av någon. Ingen bär ansvar. OM läckan nu beror på försumlighet, har du att vända dig till den försumlige för ersättning.

Istället, för att få kompensation för din skada, bör du vända dig till relevanta försäkringsbolag. Det finns vissa hemförsäkringar som även täcker magasinerad egendom, kolla om ditt hemförsäkringsbolag täcker de aktuella skadorna. Det kan även tänkas att företaget du hyr egendom av har en försäkring som du kan ta del av.

Utan mer informationen kan jag inte ge dig mer råd än att kontakta bolaget du hyr av och ditt försäkringsbolag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare