Förordnande om enskild egendom genom äktenskapsförord

Kan man ge en bil i gåva till sin fru eller ska man skriva äktenskapsförord för att den ska vara enskild egendom? Frun står som ägare för bilen.

Mvh Lena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Makars egendom regleras i 7 kapitlet äktenskapsbalken. Enligt 7 kapitlet 1 § äktenskapsbalken framgår det att makars egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Det framgår vidare av 7 kapitlet 2 § äktenskapsbalken vad som utgör enskild egendom. Enligt 1 punkten framgår det att enskild egendom är sådan egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild. Äktenskapsförord är därmed det enda sättet som makar sinsemellan kan förordna vad som ska vara någons enskilda egendom. Alltså så räcker det inte att man ger bort något i gåva till den andre maken för att det ska bli enskild egendom utan det måste förordnas genom äktenskapsförord.

Du kan enkelt upprätta ett äktenskapsförord genom Lawlines avtalstjänster (här).

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare