Formkrav vid klandertalan mot testamente

Hej!

Vi har ett testamente som vi vill klandra som ogiltigt hos tingsrätten, och har sökt online för att kunna hitta en mall på hur en sådan talan ska författas, men har inte lyckats hitta något! Finns det ingen blankett eller liknande man måste fylla i? Var kan man hitta den i sådana fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen ärvdabalken (ÄB).

Enligt min uppfattning finns inga särskilda formkrav för klander av testamente som sådant. Det framgår i 14 kap. 5 § ÄB att den som vill väcka klandertalan ska göra det inom sex månader från att den delgivits testamentet enligt 14 kap. 4 § ÄB. Klandertalan ska väckas mot testamentstagaren. Enligt min uppfattning rör det sig sannolikt om en fastställelsetalan enligt 13 kap. 2 § rättegångsbalken. För att göra detta rekommenderar jag att du kontaktar en yrkesverksam jurist som kan utforma din talan och bedöma dina chanser till framgång.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare