FrågaAVTALSRÄTTGåva27/10/2014

Formkrav vid gåva av fastighet

Hej!

Jag och min mamma skall författa ett gåvobrev. Det gäller vårat sommarboende, mamma vill ge mig fastigheten som ett förskott på arvet.

Jag har sett mallen på er hemsida, jag tänkte ta upp förslaget för min mamma men jag känner att jag behöver lite mer kött på benen innan jag pratar om att det finns möjlighet att göra det på nätet.

Vad bör jag tänka på när jag skall ordna med gåvobrevet?

Mamma är lite gammalmodig av sig och brukar vara mot moderniteter som tex göra saker på nätet.

Är det någon större skillnad att gå till en juristfirma och att författa brevet genom er?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När det gäller en gåva av hela eller delar av en fastighet regleras det i Jordbalkens (JB) 4 kapitel. Enligt 4 kap. 29 § så är det samma formkrav för gåva som för köp, det innebär att ett gåvobrev måste följa formkraven i JB för att vara giltigt. Det betyder att gåvobrevet måste vara skriftligt, innehålla en förklaring att givaren överlåter fastigheten såsom gåva, hur stor del som överlåts och slutligen måste både du och din mamma skriva under.

Med hjälp av gåvobrevet kan du söka lagfart på fastigheten. För att kunna få lagfart måste säljarens underteckning bevittnas av två personer enligt JB 20 kap 7 §.

Då det är strikta formkrav i Jordabalken för att gåvobrev ska vara giltiga kan det vara en bra ide att ta hjälp med upprättandet av det om ni känner er osäkra. Precis som du själv sett finns det interaktiva avtalstjänster via Lawlines hemsida för detta. Den största skillnaden att använda dem och att ta hjälp av en jurist är i normalfallet kostnaden. Det är dock inte en mall, utan en interaktiv tjänst som skapar ett gåvobrev anpassat för er situation. Ni får svara på ett antal frågor innan gåvobrevet är klart, vilket är en stor skillnad mot färdiga mallar. Om du använder den tjänst som Lawlines sponsor Avtal24 har och som finns här så kan du som du ser ringa och får råd om ni blir tveksam under upprättandet. Om ni ska använda den onlinebaserade möjligheten eller ta hjälp av en jurist att på plats upprätta ett gåvobrev måste nu välja själva, men det gåvobrev som blir resultatet av den interaktiva tjänsten är fullt juridiskt korrekt så ur den aspekten är det ingen skillnad mot ett gåvobrev upprättat på en juristbyrå.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare