FrågaAVTALSRÄTTGåva26/05/2015

Formkrav vid gåva av bostadsrätt till bröstarvinge

Hej!

2006 fick min bror och jag som gåva vardera 45% av vår mammas bostadsrättslägenhet. Hon äger själv 10% av lägenheten samt bor kvar i den, betalar hyra och skatt. Min bror och jag har båda medlemskap i brf:en och det finns ett gåvobrev undertecknat av oss alla. Räcker detta eller måste allt registreras, bevittnas av utomstående och liknande för att gåvan ska bli giltig? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!

När det gäller gåva av bostadsrätt krävs att ett gåvobrev upprättas som är undertecknat av bägge parter och av vilket det framgår vilken bostad det rör (se 6 kap. 4 § bostadsrättslagen). Bostadsrättsföreningen ska dessutom underrättas (se NJA 1993 s 560). Gåvan riskerar att bli ogiltig om medlemsskap i bostadsrättsföreningen vägras (se 6 kap. 5 § bostadsrättslagen). Det kan finnas intresse av att dessutom skriva in i gåvobrevet att egendomen ska anses som enskild egendom (samt att avkastning och egendom som träder i dess ställe också ska ses som enskild). Några övriga formkrav finns inte.

Det kan däremot vara bra att känna till att gåva till bröstarvinge presumeras utgöra förskott på arv, såvida inte annat framkommer av omständigheterna (se 6 kap. 1 § ärvdabalken). Det kanske dock har mindre betydelse i detta fallet eftersom bägge barnen får lika stor del (såvida inte testamente finns till förmån för annan). Vill man trots allt ändra detta är det en bra idé att skriva in i gåvobrevet att gåvan inte ska ses som förskott på arv.

Hoppas du fått svar på dina frågor. Tveka annars inte att skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare