FrågaAVTALSRÄTTFormkrav23/11/2014

Formkrav vid avtal om köp av bostadsrätt

Hej!

Jag ska köpa in mig i min sambos lägenhet, och undrar hur jag anger i överlåtelseavtalet att det endast är 50% av bostadsrätten som jag förvärvar. Jag har köpt en färdig avtalsmall på en bokhandel där det inte finns något fält reserverat för att fylla i hur stor andel som överlåtelsen avser. Behöver jag ett ny avtalsmall eller kan jag lägga till att överlåtelsen avser 50% i detta avtalet på något sätt.

tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Enligt 6 kapitlet 4 § första stycket Bostadsrättslagen krävs, för att ett avtal om överlåtelse av en bostadsrätt genom köp ska bli giltigt, att avtalet upprättas skriftligt och att såväl säljaren som köparen skriver under köpehandlingen, det vill säga köpekontraktet. Köpehandlingen ska dessutom enligt samma paragraf innehålla uppgift om den lägenhet som överlåtelsen avser samt om ett pris.

Hur köpehandlingen i övrigt utformas är således upp till avtalsparterna. Förutsatt att du anser att avtalsmallen i övrigt är tillfredsställande finns mot denna bakgrund ingen anledning för dig att anskaffa en annan avtalsmall utan du kan helt enkelt lägga till en rad/ruta i avtalet där du förtydligar att avtalet endast avser köp av 50 % av bostadsrätten.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare