FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/03/2022

Formkrav och bevisbörda angående anställningsavtal

Hej! En arbetsgivare påstår att jag har tackat ja till en jobb erbjudande båda muntligt och skriftligt. Trotts att jag har inte gjort det. Det enda jag skrev på SMS var " Det låter bra när kan vi träffas och skriva kontrakten?" Så skickade hon kontrakten till mig och jag har inte skrivit under utan att jag har tackat nej. Nu vill hen stämma mig. Hen skickade flera SMS att jag ska bekräfta kontrakten vilket jag inte svarade på. Tack I för hand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga så att du undrar om arbetsgivaren du beskriver kan stämma dig för att hon hävdar att du muntligen och skriftligen tackat ja till tjänsten.

Formkrav anställningsavtal

Det finns inget formkrav när det gäller anställningsavtal, utan muntliga avtal gäller såväl som skriftliga. Om du muntligen sagt ja till tjänsten kan du alltså ha ingått ett anställningsavtal med arbetsgivaren. Det beror dock på om vad ni har diskuterat och vad du isåfall sa ja till. Faktorer såsom anställningstid, lön och tillträdesdag är faktor som pekar på att ett anställningsavtal har ingåtts. Har ni inte diskuterat några specifika detaljer om tjänsten så har ni sannolikt inte ingått ett avtal om anställning muntligt.

Vet du att inte skrivit på ett skriftligt anställningsavtal så kan du inte heller vara bunden av ett skriftligt anställningsavtal.

Bevisbörda

I tvistemål är det den part som hävdar något som har bevisbördan för påståendet. Eftersom din arbetsgivare hävdar att ni har ett anställningsavtal mellan er så är det hon som har bevisbördan att visa detta. Du skriver att du varken sagt ja till tjänsten muntligt eller skriftligen skrivit på anställningsavtalet. Det gör att arbetsgivaren sannolikt inte kommer kunna lägga fram några bevis för detta i en eventuell rättegång.

Sammanfattningsvis

Då du vet att du inte ingått ett anställningsavtal varken muntligt eller skriftligt så kommer sannolikt inte din arbetsgivare kunna bevisa detta. Det gör att du inte är bunden av något anställningsavtal.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare