FrågaAVTALSRÄTTFormkrav30/04/2015

Formkrav gåvobrev

Om ett gåvobrev effterdateras är det då ogiltigt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det framgår inte vad gåvobrevet avser för slags gåva. Om gåvan rör en fastighet finns det vissa formkrav i Jordabalken som måste vara uppfyllda för att det ska vara giltigt. Om gåvan avser pengar, en sak eller liknande finns det inga formkrav och gåvan kan ske formlöst, dvs helt utan gåvobrev. Om den som gett gåvan vill att ett särskilt villkor eller förbehåll ska kopplas till gåvan så måste det framgå av ett gåvobrev och då krävs ett sådant. Men inte heller i dessa fall är det några formkrav på hur gåvobrevet ska se ut.

Så utan mer information än i frågan så är svaret troligen nej, gåvan blir inte ogiltigt för att ett gåvobrev efterdateras. Själva gåvobrevet i sig blir generellt sett inte heller ogiltigt. Vad gäller fastighet räknas inte datering upp som ett formkrav i JB 4 kap. 1 § men det borde vara väldigt ovanligt att ett gåvobrev avseende gåva av en fastighet inte dateras så jag antar att din fråga inte avser en fastighet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare