FrågaAVTALSRÄTTFormkrav26/06/2017

Formkrav för gåva samt förskott på arv

Hej.

Om ett gåvobrev för en fastighet inte innehåller någon prisuppgift, är avtalet då ogiltigt?

Jag läste att ett krav var att fastigheten "överlåts för 0 kr samt vilket datum" i ett svar av Soroosh Parsa 2017-04-30. Stämmer detta? Min bror har fått av gåva mina föråldras fastighet och de har inte skrivit in i Gåvobrevet någon prissumma. Men de har skrivit att "Gåva inte skall anses som förskott på arv och således inte avräknas vid ett framtida arvsskifte"

Kan det vara så att avtalet är ogiltigt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan att ha läst just den frågan och det svaret som du nämner från den 2017-04-30 så ska jag försöka besvara din fråga.

Vid upprättandet av ett gåvobrev för fastighet finns en del formkrav att beakta. Ett av dessa formkrav är en prisuppgift. Ska du ge bort fastigheten helt gratis, alltså utan att ta emot någon ersättning i någon form, så måste du alltså ändå skriva i gåvobrevet att fastigheten "överlåts för 0 kr". Att dina föräldrar inte skrivit någon prisuppgift i avtalet innebär ändå inte nödvändigtvis att avtalet blir ogiltigt. För att vara på den säkra sidan kan det vara smart att låta en jurist kika på avtalet.

Det som dina föräldrar har skrivit i gåvobrevet att "Gåva inte skall anses som förskott på arv och således inte avräknas vid ett framtida arvskifte" betyder endast att presumtionen för förskott på arv bryts. Med det menas att avtalet försäkrar gåvogivaren och gåvotagaren att denne inte ska behöva dra av värdet på gåvan från sitt arv till förmån för andra arvtagare vid ett framtida arvskifte. Gåvor som ges till bröstarvingar presumeras annars ska dras av på det framtida arvet såsom ett förskott på arv.

Vill du ha mer hjälp är du välkommen att skicka in en ny fråga eller boka tid med en av våra jurister!

Johanna MatsdotterRådgivare