Formkrav för gåva av bostadsrätt till barn?

Min dotter ska i gåva få 50% av min obelånade bostadsrätt. Vad krävs för att gåvan ska bli ”giltig”?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av bostadsrättslagen.

Vad krävs för att en gåva av bostadsrätt ska bli giltig?

Det finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att en gåva av en bostadsrätt eller andel av en bostadsrätt ska bli giltig.

För det första måste ett gåvobrev upprättas. Gåvobrevet måste vara skriftligt och undertecknas av gåvogivaren och gåvotagaren, samt innehålla uppgift om lägenheten (6 kap 4 § bostadsrättslagen). Det ska tydligt framgå av handlingen att det är en fråga om en gåva och om endast en andel av bostadsrätten överlåts, hur stor andelen är.

För det andra så måste bostadsrättsföreningen underrättas och gåvotagaren måste ansöka om medlemskap i bostadsrättsföreningen, (6 kap 1 § bostadsrättslagen). Gåvan är inte giltig förens gåvotagaren beviljats medlemskap i bostadsrättsföreningen (6 kap 5 § bostadsrättslagen).

Barn under 18 år

Om din dotter är under 18 år finns ytterligare två krav att tänka på. Isåfall måste ett samtycke från överförmyndaren inhämtas och lämnas till föreningen. Det kan finnas en överförmyndarnämnd i stället för en överförmyndare i vissa kommuner. Vidare måste en ansökan om en god man göras hos överförmyndaren som kan ta emot gåvan för barnets intresse. Detta mot bakgrund av att det är föräldrarna som har hand om barnets tillgångar när barnet är under 18 år, varför föräldern inte både kan ge och ta emot gåvan.

Sammanfattning

För att en gåva av en andel i din bostadsrätt till din dotter ska bli giltig måste du alltså 1. Skriva ett gåvobrev 2. Ansöka om medlemskap i bostadsrättsföreningen för barnet. Och i det fall din dotter är under 18 år, 3. Få samtycke från överförmyndaren alternativt överförmyndarnämnden. 4. Ansöka om en god man som kan ta emot gåvan för barnets räkning.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare