Formkrav för avstående av arv

Hej! Jag vill helt avstå från arv då mina föräldrar ej finns mer. Hur gör jag? Gäller ett skrivet papper av mig, och måste det undertecknas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur avstående av arv går till regleras i 17 kap Ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637#K17P1S1). Där framgår det av 2§ hur avsägelsen av arvet ska gå till. Man skiljer på två olika sätt att göra detta på, nämligen avstående och avsägande av arv.

Avstående av arv innebär att du som arvtagare avstår arvet till förmån för dina egna arvingar. Det innebär helt enkelt att du "skickar vidare" arvet i arvsordningen så att de som är arvsberättigade efter dig nu får ta del av detta arv. Med denna metod kan du därför avstå arvet till förmån för dina barn.
Avsägelse av arvet innebär istället att du helt och hållet avsäger dig rätten till arvet och att det därmed inte heller tillfaller dina arvingar så som sker vid avståendet.

För att avståendet/avsägelsen ska vara giltig så finns ett par krav uppställda i paragrafen. Det kan antingen ske genom godkännande av ett testamente som är till förmån för någon annan, eller så kan det ske genom att du upprättar ett separat skriftligt dokument som styrker detsamma. Dessa är de direkta krav som uppställs i lagtexten. Att styrka dessa dokument med din underskrift är givetvis att rekommendera ur bevishänseende.

I den fråga som du ställer tolkar jag det som att dina föräldrar redan är bortgångna. Detta är av betydelse av den anledning att det annars finns en skillnad som gäller när arvlåtaren fortfarande är i livet. Skillnaden framgår av första stycket i paragrafen där det stadgas att "bröstarvinge äger dock utfå sin laglott, med mindre han avstått från denna mot skäligt vederlag eller ock egendom, svarande mot laglotten, tillkommer arvingens make enligt testamente eller tillfaller hans avkomlingar enligt lag". Detta innebär i klartext att om dina föräldrar fortfarande hade varit i livet när du ville avsäga dig arvet från dem på ett giltigt sätt, så skulle du för att kunna göra detta först vara tvungen att antingen ta emot motsvarande summa som ett vederlag, eller se till att din make eller arvingar fick detsamma. Detta krävs som sagt när arvlåtaren fortfarande är i livet, men motsvarande krav finns inte när arvlåten är bortgången. Du kan då avsäga dig arvet på de sätt som jag beskrivit ovan, och det finns ingen som kan tvinga dig till att motta arvet.

Hoppas att detta var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare