Formkrav för anställningsavtal

Är det okay att skriva avtal med arbetsförmedlare på arbetsförmedlingen, med blyertspenna.

Arbetsförmedlingen insisterade

om inte, vad gör jag nu ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga formkrav för hur ett anställningsavtal ska ingås. Detta innebär att det är giltigt i samma mån, oberoende om det är skriftligt eller muntligt. Det bör dock noteras att det alltid är bättre att använda sig av ett skriftligt anställningsavtal, då detta förenklar ett potentiellt styrkande av avtalade anställningsvillkor.

Således är det oväsentligt om påskriften sker med en blyertspenna eller en bläckpenna, för själva anställningsavtalet är likväl giltigt. Jag betvivlar vidare att Arbetsförmedlingen skulle agera oärligt angående ditt anställningsavtal bara pga ni antecknade det med en blyertspenna.

Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) gäller att arbetsgivaren senast en månad efter att arbetstagaren börjat arbeta ska lämna skriftlig information till arbetstagaren. För denna typ av information finns ett krav på skriftlighet men som sagt är det inte ett måste att ha ett skriftligt anställningsavtal. Detta kan slutligen ses som en bekräftelse på det som ni har kommit överens om vid ingåendes av anställningsavtalet.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare