Formkrav för äktenskapsförord

hej

vill skriva på äktenskapförord men andra partner bor inte i sverige nu och jag vill göra detta innan hon komer till sverige finns sånt möjlighet????

tack

mvh

mohammed

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna. Det måste registreras hos Skatteverket, och börjar gälla vid äktenskapets ingående eller från den dag ni lämnar in äktenskapsförordet till Skatteverket. Detta framgår av 7 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Ett äktenskapsförord behöver inte skrivas under i båda parternas samvaro, och om du vill att ni ska skriva på ett äktenskapsförord innan din fru kommer till Sverige, går det alltså att hon skriver under i sitt hemland och du i Sverige.

Om din fru inte är svensk medborgare kan ni avtala i äktenskapsförordet om vilket lands lagar som ska gälla, annars gäller de regler som finns i landet som ni bosätter er i efter giftermålet. Om ni ska bo i Sverige kommer alltså svensk lag att tillämpas om ni inte avtalar annat.

Om hon inte har ett svenskt personnummer eller svenskt personbevis så kan ni använda hennes födelsedatum och den identitetshandling som hon har från hemlandet eller hennes pass.

Det finns alltså en möjlighet att skriva på äktenskapsförord om din fru bor utomlands. Om ni registrerar äktenskapsförordet inom en månad från att ni gifter er, gäller det från äktenskapets ingående. Annars gäller det från den dagen ni lämnar in äktenskapsförordet till Skatteverket.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Amani AliRådgivare