Förmå särkullbarn att avstå arv

Jag och min man är gifta. Vi har 3 gemensamma barn. Jag har 2 barn sen tidigare. Om jag dör före.min man så har ju mina tidigare barn rätt att få ut sin del av arvet. Hur skriver man ett avtal så att dom får ut sin del först när min man går bort? Precis som våra gemensamma barn får.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur ni kan förmå dina särkullbarn att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken. Regler om detta finns i Ärvdabalken (ÄB). Huvudregeln är att särkullbarn utfår sitt arv omedelbart efter sin förälders död, utan att behöva vänta på att den efterlevande maken avlider, detta enligt 3 kap. 1 § ÄB. Det finns dock en möjlighet för särkullbarn att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken enligt 3 kap. 9 § ÄB. Då får särkullbarnet sitt arv som efterarv efter att den efterlevande maken också gått bort.

Detta agerande måste dock komma från dina barn. Även om du väljer att skriva ett testamente där du berättar om din önskemål finns det ingen möjlighet för dig att styra om dina särkullbarn kommer acceptera testamentet eller inte. Enligt 7 kap. 1 § ÄB är hälften av dina barns arvslott deras laglott. För att utfå laglotten kan dina bröstarvingar påkalla jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB och via den vägen utfå sin laglott även om du i ditt testamente försökt förhindra detta.

Sammanfattningsvis så finns det ingen möjlighet för dig att enskild bestämma att dina barn ska göra ett arvsavstående vid din bortgång och invänta även din mans död, utan det är ett beslut de måste ta själva. Mitt råd är att du pratar med dina särkullbarn för att komma överens om hur ni ska göra i framtiden.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare