Förlorad reklamationsrätt

2015-09-24 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej.Det är så att jag köpte ett par ridstövlar hos ett företag som heter Hööks (en ridsports affär) för cirka 18 månader sedan. Efter 2 månader med sparsam användning började dragkedjan som håller stöveln uppe att kana ner mitt under ridpassen. Det började först på ena stöveln och efter några fler användningar så började även den andra stöveln att krångla. Detta resulterade i att jag blev tvungen att avbryta mitt ridpass under flera tillfällen då dragkedjan på stöveln har kanat ner så pass mycket att stöveln baktill är helt öppen. Eftersom att jag inte hade något kvitto kvar och stövlarna är betalda kontant trodde jag att det var helt kört. Dock så tänkte jag på detta häromdagen, och googlade upp lite svar på just detta. Därför frågar jag nu en gång här för att få svar en gång för alla på denna fråga.Kan jag gå tillbaka till hööks och få varan utbytt/fixad utan kvittot? Vad gör man om dem nekar mig? Just dessa ridstövlar sälj endast hos hööks och går ej att få tag på någon annan stans. Jag vet om att det nu har gått ett tag sedan dem blev köpta då jag hade gett upp hoppet om att detta kunde lösas. Ridstövlarna säljs fortfarande hos hööks i en nyare upplaga. Med vänlig hälsning Caroline
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du är privatperson och Höök är näringsidkare regleras detta avtalsförhållande i konsumentköplagen. Enligt 23 § konsumentköplagen (här) har du som köpare en reklamationsrätt. Denna reklamationsrätt gäller i tre år från det att du köpte varan. Dock så framgår det även att du som köpare ska reklamera inom ”skälig tid” från det att du upptäckte felet för att inte förlora din reklamationsrätt. Inom skälig tid enligt konsumentköplagen är inom två månader. Ett fel som uppstår inom sex månader efter köpet antas alltid ha förelegat vid köpet, alltså behöver du som köpare inte bevisa att det inte är du själv som orsakat felet om felet uppstår inom sex månader (här).

Vad gäller ditt fall så beskriver du att felet på ridstövlarna redan uppkom efter två månader från det att du köpte dem. Om du då hade gått tillbaka med stövlarna inom två månader från det att du upptäckte felet hade inte din reklamationsrätt gått förlorad. I och med att det nu gått 16 månader från det att du upptäckte felet får din reklamationsrätt i det här fallet anses gått förlorad.

Vidare så framgår det inte av lagen att man behöver kunna uppvisa något kvitto vid reklamation. Däremot så fordras det någon form av bevisning som kan styrka att du köpt stövlarna i just den butiken. Ett sådant bevis kan vara till exempel ett kontoutdrag på köpet. I ditt fall har du betalt kontant vilket tyvärr försvårar situationen. Men eftersom du säger att stövlarna som du köpte enbart säljs på Hööks så har du som köpare i det här fallet medvind när du ska styrka att du köpt stövlarna där. Butiken kan ju knappast hävda något annat om de är den enda återförsäljaren som säljer just dessa stövlar.

Det jag skulle rekommendera dig att göra i din situation är att gå tillbaka med stövlarna till butiken trots att din reklamationsrätt egentligen gått förlorad. Enligt 23 § 3 stycket konsumentköplagen (här) så har en köpare trots allt tre år på sig innan rätten att åberopa felet faller bort helt. Jag kan anta att ett par ridstövlar är av sådan art att de förväntas hålla längre än i 18 månader. Har du tur så accepterar butiken din reklamation då det inte finns något som hindrar dem från att göra det. Butiken har i sådant fall i första hand rätt att avhjälpa felet enligt 27 § konsumentköplagen (här). Alltså har de i första hand rätt att laga dina stövlar eller helt enkelt ge dig ett par nya om det blir ett enklare och mindre kostsamt alternativ för butiken.

Som sagt så kan jag inte garantera att butiken accepterar din reklamation i och med att du väntat för länge med att reklamera från det att du upptäckte felet samt att du inte har ett kvitto på köpet. Men jag skulle som sagt rekommendera dig att prova.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och annars är du välkommen att återkomma eller kommentera i kommentarsfältet nedan!

Vänligen,

Alexandra Kristofersson
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1041)
2020-08-03 Vad gäller om ett företag erbjuder en konsument kompensation för fel?
2020-07-31 Ersättning till följd av fel i vara?
2020-07-30 En REA vara har nu sänkts i standardpris
2020-07-30 När aktualiseras fel vid bilköp?

Alla besvarade frågor (82628)