Förlora hyreskontrakt p.g.a. ej folkbokförd på adressen?

Kan min hyresvärd säga upp mitt förstahandskontrakt p g a att jag inte är folkbokförd på adressen ? eller Kan jag förlora mitt förstahands hyreskontrakt av den orsaken ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om förverkande av hyresrätt, alltså när en hyresvärd har rätt att säga upp ett hyresavtal i förtid, finns i 12 kap. 42§ Jordabalken (JB). Generellt sett kan inte hyresvärden säga upp ett hyresavtal enbart med grunden att hyresgästen inte är folkbokförd på adressen.

Om hyresgästens folkbokföring på adressen tagits med som ett hyresvillkor, som anses vara av synnerlig vikt för hyresvärden, kan dock hyresvärden säga upp avtalet med hänvisning till p. 8 i 12 kap. 42§ JB.
Jag rekommenderar därför att du kollar i ditt hyresavtal om sådant villkor finns med.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare