Förlikningserbjudande vid illegal fildelning

Hej! Jag har fått ett brev från Njord lawfirm om en film som enligt deras läggning blivit nedladdad via mitt ip. Detta är ingen jag känner till, ingen film jag har sett då jag använder mig av Netflix och har så gjort i många år, även under det datum de hävdar att detta skett. De kräver ett svar eller en inbetalning på 4500kr. Hur ska jag agera? Har fått ett ärendenummer och en mejladress till dem. Kräver svar inom 14 dagar.

Med vänlig hälsning,

Stefan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan jag svarar på hur du ska agera vill jag klargöra vad för slags brev du fått. Det låter som att du fått ett förlikningserbjudande. Domstolsprocesser är i många fall långa och ekonomiskt kostsamma. Därför finns det en möjlighet för parterna att, istället för att mötas i domstol, ingå förlikning. En förlikning är helt enkelt en överenskommelse mellan parterna om att inte mötas i domstol.

Varför ingå förlikning?

Vet man att man kommer förlora i domstol, och att kostnaderna av denna förlust kommer bli högre än de motparten kräver i förlikningserbjudandet, bör man ingå förlikning.

Hur ska du agera?

Själva kärnan i din fråga är således egentligen: Vet jag att kommer förlora i domstol, och om jag gör det, kommer det kosta mig mer än 4 500 kr?

Till att börja med vill jag nämna något om risken att bli stämd. Troligtvis är det så att den som äger upphovsrättigheterna till den film du påstås ha laddat ner har anlitat Njord Lawfirm för att ta reda på vilka som laddat ner filmen. Eftersom olaglig nerladdning av film är ett vida utspritt fenomen kan man anta att du inte är den enda som fått brev av detta slag. Hur många som fått liknande brev är naturligtvis svårt att säga, men jag vågar påstå att långt ifrån alla eller ens en majoritet av de som avfärdat förlikningserbjudandet senare blivit stämda. Njord påstår på sin hemsida att de "genomfört stämningar i mål gällande olaglig fildelning". Det går inte att säga hur stor risken är att du blir stämd.

Även om du nu skulle bli stämd finns det fortfarande möjlighet att ingå förlikning. Märk dock att Njords erbjudande går ut efter 14 dagar. Därefter är de inte längre bundna av sitt erbjudande, och är precis som du helt fria att avfärda förlikningserbjudanden.

Skulle du vinna i domstol?

Vad jag vet har inga fall likt ditt avgjorts i Sverige. Det går därför inte på förhand att säga om du skulle vinna eller inte. Det går inte heller att säga vad en förlust skulle kosta dig. Enligt Njord har en av deras brevmottagare i dansk domstol förpliktats att betala 5 000 kr för upphovsrättsintrång. Det tillkommer också rättegångskostnader. Troligtvis skulle en förlust i domstol i vart fall innebära högre kostnader än 4 500 kr.

Vad ska du göra?

Eftersom det inte är sannolikt att du kommer bli stämd, och att det inte är säkert att du skulle förlora i domstol råder jag dig att inte acceptera erbjudandet. Du kan informera Njord om din inställning, men det är helt upp till dig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Behöver du ytterligare rådgivning rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka

Jesper EngRådgivare