Förlag lägger ned - möjligheter till ersättning för författare?

Hej! Mitt bokförlag har ett avtal som säger att man måste säga upp avtalet innan 6 mån. Min förläggare har från en dag till en annan lagt ner förlaget och vill sälja restlager med vinst till författarna, sälja sättningar med tillåtelse att trycka en gång. Förlaget bryter mot branschpraxis som säger att det är brukligt att författaren får restlager och tillbaka sina rättigheter men förlaget har också orsakat förlorad arbete inställd bokmässa och boklansering. Min andra bok i serien står inför release om knappt en månad och slutkorrigeringen gjordes 2 aug och 6 aug säger hon upp kontaktet. Min fråga lyder: vad händer när man begår avtalsbrott? Hon har fakturerat en bluff faktura ställd till mig för hennes redaktösarbete som ingår. Vad händer med uteblivet boktryck? Utebliven royalty? Felaktig uppsägning av kontrakt ? Rättigheter? Bokfiler? Hon erbjuder inget mer än att sälja böckerna med vinst? Jag har inte råd med vare sig tryck och jag har investerat massor i tågresor, releaser, logi och marknadsföring. Nu rycks mattan bort? Dessutom har man låga inkomster som kulturarbetare vilket försvårar? Borde jag anmäla till tingsrätten? Bluff fakturan är polisanmäld då den inte cansulleras. Vi är flera som är drabbade. Tacksam för vägledning hur jag ska gå vidare och kompenseras

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tråkigt att höra om din situation. Jag tror definitivt att du har möjligheter till ersättning för mycket av det du beskriver.

Om du har avtal som kan visa att hennes redaktörsarbete ingår i er överenskommelse så behöver du inte betala bluffakturan. Det är bra att du polisanmält den. Uteblivet boktryck har du också rätt till ersättning för om du kan visa att ni kommit överens om att hon med sitt förlag ska trycka upp böcker åt dig. Utebliven royalty är en immaterialrättslig fråga där processen är annorlunda än för de övriga ersättningarna.

Det är en mycket invecklad situation och frågan är dessvärre för omfattande och viktig för att jag ska kunna ge dig ett bra svar genom vår gratisrådgivning. Vi som jobbar med detta är studenter och gör det gratis. Jag tror absolut att du har ett bra case och bör gå till tingsrätten med det. Du bör så snart som möjligt ta kontakt med en kvalificerad jurist. Vi på Lawline har en juristbyrå till just detta ändamål, som erbjuder rådgivning och representation i både små och stora tvister och priset är bland det lägsta på marknaden. Gå in på lawline.se/boka och beskriv din situation, så får du en tid så snart som möjligt. Hur krånglig situationen än verkar så kan en bra jurist få ordning på det så att det blir lättare att ta i och det är detta du behöver just nu.

Beklagar att jag inte kunde ge någon quick fix här, jag hoppas på en bra lösning för dig. Tveka inte att använda dig av vår gratisrådgivning i framtiden när du har någon juridisk frågeställning.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare