Förklaringsmisstag i anställningsavtal

Hej. Jag har en heltidslön på 18500 kr i månaden! Nu när jag för en tid sedan läste igenom mitt anställningsavtal, så såg jag att det står att jag ska ha 18500 kr i timmen! Skulle jag på något sätt kunna få igenom detta ut i fall att jag skulle vilja? Avtalet är påskrivet av båda parterna och det är väl det som står på anställningsavtalet som gäller? Tack på förhand! A

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Som huvudregel gäller vad parterna avtalat, men  Avtalslagens 32 § 1 stycke gör att så kallade förklaringsmisstag inte är bindande om den som förklaringen varit riktad till insåg eller borde ha insett misstaget.

I ditt anställningsavtal har det av misstag skrivits 18 500 kr i timlön när det åsyftade och avsedda varit 18 500 kr i månadslön. Du insåg att det var en felskrivning och ett misstag, och om du så skulle hävda att du inte insett det så är det något du borde ha insett enligt lagen. En timlön på 18 500 kr är så orimlig att det säger sig själv.

Så nej, du kan inte få igenom en timlön på 18 500 kr med hänvisning till ditt anställningsavtal.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare