Förhör med polis

Det blev lite tjafs utanför toan på en nattklubb, tjejen blev väldigt aggressiv för att jag bankat på dörren till toaletten. Efter det inne på klubben så fortsätter sen den här tjejen samt hennes vän att försöka starta bråk genom att provocera mig vid flera tillfällen vilket ses av flera andra där inne.. Vi ryker ihop och hon knuffar mig, jag försvarar mig genom att putta bort henne, jag blir dragen i håret och vi skriker saker till varandra. Mycket mer än så händer väl egentligen inte mer än det, och tjejerna börjar bråka med några andra sen där utanför. Nu har JAG! blivit kallad till förhör misstänkt för misshandel! Jag vill göra en motanmälan, måste jag göra den innan förhöret eller kan jag göra det under förhöret?! Vad kan jag göra? Behöver jag ha en försvarsadvokat med mig?! Jag är helt chockad över allt detta gått så långt!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan göra din anmälan när du vill. Det kanske vore bäst att göra den innan förhöret så att båda anmälningarna kan handläggas tillsammans.

Du måste inte ha med en försvarsadvokat på förhöret. Det är helt upp till dig hur du gör. Du bör veta att du inte är skyldig att svara på några frågor under förhöret. Du kan under förhöret meddela att du vill att tingsrätten utser en offentlig försvarare till dig, men jag ser det som osannolikt att du har rätt till det.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga! Vill du ha mer hjälp är du välkommen att kontakta vår juristbyrå, kontaktinformationen hittar du på vår hemsida.

Lawline RådgivareRådgivare